Blog

Latest Industry News

Zo nieuw is de vernieuwde BMW 3 Reeks

P90180562De BMW 3 Reeks is 40 jaar jong, een verjaardag die München viert met een milde facelift en een technische update. Van de 320i EDE over de 330e tot de 340i zetten we de belangrijkste nieuwigheden op een rijtje.

Mercedes introduceerde een nieuwe C-Klasse en Jaguar de nog nieuwere XE, terwijl Audi werk maakt van een volledig nieuwe A4. Dan weet BMW hoe laat het is: hoog tijd om de 3 Reeks onder handen te nemen. Esthetisch blijven de veranderingen subtiel, de technische modificaties gaan een pak verder. Een overzicht van de voornaamste nieuwigheden.

  • DESIGN

Je moet twee keer kijken vooraleer je de vernieuwde 3 Reeks van zijn voorganger kan onderscheiden. De blik verraadt veel, vooral als de scherper getekende koplampen zich volledig vullen met led-technologie. Ook de achterlichtunits zijn nieuw, met een led-signatuur die vergelijkbaar is met die van de BMW X4. Verder noteren we herwerkte schorten voor zowel de voorbumper, de achterbumper als de drempels. En verse velgen- en lakopties.

BMW stuurt de 3 Reeks Berline en de 3 Reeks Touring langs de plastisch chirurg, de 3 GT gaat wat later onder het mes.

 

INTERIEUR

Ook binnenin springen de veranderingen niet meteen in het oog. Tot je naar de middenconsole kijkt en de schuifklep voor de bekerhouders opmerkt. Verder noteren we subtiele aanpassingen, zoals nieuwe materialen en extra chroomelementen voor de bedieningsorganen, de verluchtingsopeningen en de centrale bedieningsconsole. BMW voegt ook nieuwe uitrustingsmogelijkheden toe.

De ConnectedDrive-toepassingen worden intussen uitgebreid met een head-updisplay in kleur en met een opgewaardeerd Professional-gps-systeem dat een sterk verbeterde rekenkracht combineert met een veel realistischere 3D-weergave. De navigatiekaarten worden voortaan gedurende drie jaar automatisch en kosteloos bijgewerkt, via de geïntegreerde sim-kaart die verbonden is met het gsm-netwerk.P90180575

Volledig nieuw is de zogeheten LTE-technologie voor mobiele telefoons, terwijl de park Assist uitgebreid wordt met een parallelle parkeerfunctie en de Auto PDC de parkeersensoren vooraan nu automatisch inschakelt bij het manoeuvreren.

 

MOTOREN : DIESEL

BMW houdt zes dieselversies in het gamma. Zowel de 316d (116 pk) en de 318d (150 pk) als de 320d (190 pk) en de 325d (218 pk) maken gebruik van dezelfde 2 liter-krachtbron, de 330d (258 pk) en de 335d (313 pk) grijpen opnieuw naar een zes-in-lijn. Voor de laagste CO2-uitstoot moet je bij de 320d Efficient Dynamics Edition Berline (163 pk) zijn, met standaardbanden en 8-trapsautomaat goed voor 99 g/km.

  • MOTOREN : BENZINE

Als we de potige M3-versie even buiten beschouwing laten, behelst het motorenpalet opnieuw vier benzineversies. Al rommelt BMW wel wat met de benamingen. De 316i heet nu 318i, maar houdt de 1,5 liter-driecilinder van 136 pk. De 184 pk sterke 320i houdt dezelfde badge en de 328i heet voortaan 330i, een naamsverandering die gedragen wordt door extra paardenkracht. Het vermogen van diens 2 liter-viercilinder klimt immers van 245 naar 252 pk.

De 335i gaat voortaan als 340i door het het leven. Het vermogen van het drukgevoede 3 liter-blok stijgt van 306 naar 322 pk, terwijl de zes-in-lijn een maximaal koppel van nu 450 Nm ontwikkelt. Dat levert een 0 tot 100 km/u-chrono van 5 seconden rond op, toch als je voor de versie met xDrive-vierwielaandrijving opteert. De rwd-versie doet er 0,2 seconden langer over.P90180617

 

PLUG-INHYBRIDE 330e

BMW ruilt de 3 ActiveHybrid in voor de 330e, een plug-inhybride gebaseerd op de 184 pk sterke 2 liter-benzinemotor uit de 320i. De Duitsers beloven een gemiddeld normverbruik van slechts 2,1 liter per 100 kilometer, dat is het CO2-equivalent van 49 g/km. De elektrische autonomie zou een 35-tal kilometer bedragen en de elektrische topsnelheid ligt om en bij de 120 km/u.

  • TRANSMISSIE

Afhankelijk van de gekozen versie behoudt de BMW 3 Reeks de keuze tussen een manuele zesbak en een achttrapsautomaat, en tussen achter- en vierwielaandrijving. De handbak geeft voortaan tussengas bij het terugschakelen, terwijl de automaat een coasting-zeilfunctie krijgt en meervoudig sequentieel terugschakelen mogelijk maakt.

  • ONDERSTEL

Om de rijdynamiek naar een hoger plan te tillen, installeert BMW een stuggere ophanging. Maar dankzij de gemodificeerde schokdempers zou dat niet ten koste van het veercomfort gaan. Ook de stuurinrichting werd onder handen genomen, waardoor de 3 Reeks preciezer zou sturen. We zijn benieuwd.

P90180508

 

 

 

BMW
Back to top