Blog

Latest Industry News

Seat Ibiza 2015: zuiniger, veiliger en gebruiksvriendelijker

SeatIbizaDrieVoor1Veel ‘volk’ in het schoonheidssalon vandaag. We zagen er eerder al de BMW 3 Reeks naar buiten komen, nu blijkt ook de Seat Ibiza er te zijn gepasseerd.

Het huidige model is al sinds 2008 te koop en kreeg vooral recent wel wat jongere concurrenten (Hyundai i20, Opel Corsa, Skoda Fabia…) naast zich. Vandaar nog eens die opfrisbeurt, die langs de buitenkant wel niet veel sporen heeft achtergelaten. We kunnen eigenlijk alleen de nieuwe lichtblokken (met de nu verplichte led-dagrijverlichting), de nieuwe 16- en 17-duimsvelgen en ook de extra kleuren vermelden. En dat vanzelfsprekend voor de drie koetswerkvarianten, zijnde de SC-driedeurs, de vijfdeurs en de ST-break.

Maar zo’n facelift beperkt zich natuurlijk nooit tot dat beetje esthetische opsmuk, vooral met het oog op lagere verbruiks- en CO2-cijfers is het motorengamma zelfs vrij grondig herschikt. Het start nu met een 1 liter-driecilinder van 75 pk, of 95 en 110 paarden als een turbo voor extra zuurstof zorgt. Voor die driepitters wordt het label EcoTSI gebruikt.

Nieuw in het gamma is ook de 1.4 EcoTSI met automatische cilinderuitschakeling (als de omstandigheden dat toelaten), die motor is tot 150 pk en 250 Nm sterk en legt een normverbruik van 4,8 liter per 100 kilometer voor. Nog zuiniger, met 3,4 liter, is natuurlijk de 1.4 TDI van 75 pk, voor de nieuwe diesels met 90 en 105 pk belooft Seat 3,8 liter. Alle modellen komen met een automatisch stop- en startsysteem. En de constructeur zegt ook de ophanging, zowel de veren, de schokdempers als de stabilisatoren, te hebben aangepast. Alsook de nu wat meer ‘gevoel’ verschaffende elektrische besturing.

SeatIbizaDrieAchter

In het interieur worden wat zachter aanvoelende materialen gebruikt en is de inrichting ook wat gebruiksvriendelijker geworden. Met nieuwe uitrustingspakketten of eerder ‘lijnen’ (met elk een eigen kleur) wordt ook ingespeeld op de trend tot personaliseren. Het infotainment is ook weer helemaal van deze tijd, met een nieuwe mogelijkheden en de dezer dagen blijkbaar zo ‘onmisbaar’ geworden connectiviteit (met MirrorLink voor zowat alle denkbare smartphones). Tenslotte wordt ook de veiligheidsuitrusting uitgebreid, onder meer met een Multi-Collision Brake en een vermoeidheidsdetectie. Toch wat meer dan een snelle facelift, dus. Voor de snelle jongens, over eventuele aanpassingen aan de Cupra-versie wordt nog niet gesproken.

SeatIbizaBreakAchter        SeatIbizaBreakVoor

SeatIbizaInterieur

 

Back to top