Blog

Latest Industry News

Safety First: nieuwe E-Klasse

Mercedes-E

De gloednieuwe E-Klasse wordt pas definitief onthuld begin 2016, op het Autosalon van Detroit. Maar Mercedes kiest voor de lange aanloop en lost nu al de eerste info over de veiligheidstechnologie aan boord. Maak je op voor veel tech. Wat zeggen we: hopen tech. Een overzicht.

1. LEEST ZIJN VOORLIGGER (Intelligent Drive)
Voor Mercedes kan de autonoom rijdende auto niet vroeg genoeg in het straatbeeld verschijnen. De volgende E-Klasse betekent een belangrijke stap in die richting. Zo breidt het geactualiseerde Intelligent Drive de fileassistent verder uit. Voorliggers worden niet alleen automatisch in hun zog gevolgd bij traag verkeer, Intelligent drive kan het nu ook bij snelheden tussen 0 en 200 km/u. Over autosnelweg, en landwegen. Het systeem weet bovendien raad met de afgebladerde verf van rijvakken of de tijdelijke markeringen van wegenwerken. Uiteraard werkt het systeem samen met verkeersbordherkenning.

 

Intelligent Drive next Level

Intelligent Drive next Level

2. REMT ZICH ROT! (Active Brake Assist)

Voetgangersprotectie en auto’s die automatisch een noodstop uitvoeren bij mogelijks gevaar zijn geen nieuwigheid meer. Maar de E-Klasse bredit de functies uit en houdt ook rekening met dwars kruisend verkeer op kruispunten en de staart van een file. ‘Geen kwestie van bij de minste onraad alle ankers uit te gooien, wel van gedoseerd te remmen naargelang de ernst van de situatie’, dixit Mercedes.

3. STUURT MEE (Evasive Steering Assist)
In noodsituaties neigen panikerende bestuurders overdreven te reageren, waardoor ze na het ontwijken van het eerste obstakel toch nog hun wagen inblikken. Het Evasive Steering Assist rekent de juiste dosis stuurinput voor en past de bekrachtiging daarnaar aan. Controle bewaren, luidt het devies.

E-Klasse Aktiver Spurhalte-Assistent+Totwinkel

E-Klasse Aktiver Spurhalte-Assistent+Totwinkel

 

4. PARKEERT VIA GSM (Remote Parking Pilot)
Met je smartphone kan je de E in zijn parkeerplek commanderen, nadat alle passagiers, inclusief bestuurder, zijn uitgestapt. Je kan je smartphone overigens ook als sleutel instellen.

5. KAN DOOR BOCHTEN KIJKEN (Car-to-x-communication)
De nieuwe E weet wat er aan de blinde kant van de bocht gebeurt, of wat er zich afspeelt achter een obstakel. Het wordt de eerste serie-auto die met de veelbesproken en al lang aangekondigde car-to-x-communicatie wordt uitgerust. Auto’s wisselen hiervoor info uit met elkaar over hun positie, snelheid, gierhoek en zo meer. De bedoeling is sneller op gevaar te anticiperen. Alleen: voorlopig kan hij alleen met andere E’s communiceren, de andere modellen en merken moeten nog volgen. ‘Maar onze cloud staat ook open voor hen’, zegt Mercedes.

6. DUWT INZITTENDEN WEG VAN DE IMPACTZONE (Pre-Safe)
Het reeds bekende Pre-Safe (het veiligheidssysteem dat de auto klaarzet voor een niet langer te vermijden botsing) maakt nu ook gebruik van een opblaasbare schoudersteun in de voorstoelen om de inzittenden weg te duwen van de imapactzone bij een zijdelingse crash. Verder beschermt het zelfs het gehoor van de passagiers tegen de heftige en akelige geluiden van een botsing door milliseconden vooraf een geluidssignaal uit te zenden en de stapediusreflex (een gehoorspier die zich automatisch spant bij luid geluid) preventief te triggeren.

 

E-Klasse PRE-SAFE Impulse side

E-Klasse PRE-SAFE Impulse side

Back to top